Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

با جانشین خودرو پیکان آشنا شوید + عکس

با جانشین خودرو پیکان آشنا شوید + عکس




پری یکی از تولیدات شرکت Great Wall Motors چین است. این خودرو سال ۲۰۰۸ به عنوان یک محصول در کلاس LAV (ون شهری سایز متوسط) معرفی شد. تا این لحظه ۷۰۰ دستگاه برای الجزایر صادر کرده و ۲۰۰۰ دستگاه هم برای بازار آفریقا کنار گذاشته است. البته فیلیپین هم خیلی دلش می‌خواهد این گریت‌وال را در خیابان‌هایش ببیند.



می‌گویند نگویید چین تقلب می‌کند، بگویید کپی هوشمندانه می‌کند. بگویید مهندسی معکوس می‌کند. بگویید KnockOff می‌سازد و از این دست واژه‌های لوکس دهان پُرکن. پس بیایید اینطور بگوییم که گریت وال پری، یک مهندسی معکوس تابلو از نسل دوم فیات پاندا است!

همین پدیده بود که دسامبر سال 2006 خودروساز کهنه‌کار ایتالیایی فیات، از کمپانی چینی گریت وال به خاطر عدم رعایت حقوق معنوی نسل دوم Panda، شکایت رسمی کرد. 16 ژولای سال 2008 دادگاه تورین ایتالیا با تایید ادعای فیات، گریت‌وال را از حضور در بازار اروپا منع کرد. به علاوه دادگاه طرف چینی را محکوم به پرداخت 15 هزار یورو به ازای نخستین پری وارداتی و 500 هزار یورو به ازای مدل‌های بعدی کرد. در مقابل چون چینی‌جماعت به هیچ صراطی مستقیم نیست، اکتبر سال 2009 گریت وال هم فیات را به خاطر جاسوسی در زمان جمع‌آوری اطلاعات پری متهم کرد. بعد از آن اضافه کرد اصلاً برنامه‌ای برای صادرات به اروپا نداشت و این اقدام دادگاه تورین اصلاً و ابداً تاثیری در فروش آنها نمی‌گذارد.


مشخصات فنی

اگر در آینده این جمله را شنیدید که پری با پیشرانه میتسوبیشی عرضه می‌شود، تعجب نکنید. مدل‌های اولیه گریت وال پری توسط پیشرانه‌های بخش تامین قطعه میتسوبیشی تامین می‌شد. منهای بحث گیس و گیس‌کشی فیات و گریت‌وال، این خودرو مانند بسیاری دیگر از هم‌وطنان خودش، هنوز هم ویزای حضور در خاک اروپا را ندارد. چشم آبی‌ها خوش ندارند ببینند محصولی با درجه امنیت پایین وارد دیارشان شده است.

پری در همین لحظه تنها توانسته استاندارد آلایندگی یورو 3 را کسب کند. احتمالاً پیکان هم در اواخر عمرش همین سطح آلایندگی را داشت.



انتهای خبر/ قدس آنلاین / کد خبر: 69984



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد