X
تبلیغات
رایتل

Sina-Mechanic

مقایسه تندر ۹۰ و ۲۰۶ در بازار ایران پاییز 91

مقایسه تندر ۹۰ و ۲۰۶ در بازار ایران پاییز 91




رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ هر دو از خودروهای پرطرفدار رنج قیمتی متوسط در ایران هستند. البته در ماه های اخیر هر دو خودرو افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده اند.۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ سابقه بیشتری در ایران دارد و در این سال ها خریداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. تندر۹۰ هم از سال ۸۶ وارد بازار خودرویی کشور شده و هم اکنون به دست ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می شود. این خودرو، پس از پشت سر گذاشتن حاشیه ها در حال حاضر از خودروهای محبوب بازار به حساب می آید و با ۲۰۶ رقابت تنگاتنگی دارد.


● پژو ۲۰۶



۲۰۶ یکی از با سابقه ترین و محبوب ترین خودروهای تولید داخل محسوب می شود. این خودرو ۱۰سالی است که در بازار ایران حضور دارد و در این مدت طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. ابتدا ۲۰۶ در مدل های هاچ بک عرضه می شد که همین مسئله باعث شده بود،۲۰۶ بیشتر مناسب قشر جوان باشد تا خانواده های چند نفره چون فضای صندوق بار کوچک و ردیف عقب نسبتا کوچک آن برای مسافرت و خانواده های پرجمعیت مناسب نیست. با این حال ایران خودرو برای افزایش دایره مخاطبان خود، چند سال پیش ۲۰۶ صندوق دار را معرفی کرد تا خانواده هایی که فضای بزرگ خودرو برایشان مهم بود هم به سراغ ۲۰۶بروند. ۲۰۶ هاچ بک در تیپ های، ۲ ،۳، ۵، ۶ و ۲۰۶صندوق دار هم در تیپ های V۱۰، V۲۰، V۸، V۹، V۱ عرضه می شود.




۲۰۶ در مقایسه با تندر۹۰ از ظاهری زیباتر بهره می برد ولی صندوق بار اضافه شده در مدل صندوق دار، در قسمت عقب کمی ناهمگونی به وجود آورده و دید عقب خودرو نسبت به مدل هاچ بک کمتر شده است. کاپوت شیبدار ۲۰۶ و کنسول جلوی پهن آن نیز باعث شده تنظیم فاصله با جلو سخت باشد. البته این مشکل پس از چند بار سواری با ۲۰۶ و آشنایی با ابعاد آن مرتفع می شود. طراحی داخلی ۲۰۶ یکی از نکات قوت آن نسبت به تندر۹۰ است و با وجود گذشت چند سال از عرضه آن، باز هم زیبا به نظر می رسد و کسل کننده نیست.




امکانات ۲۰۶ در نمونه های فول، کاملا مناسب است. سیستم تهویه اتوماتیک که در مدل تندر۹۰ مشاهده نمی شود، چهار شیشه برقی، آینه های برقی، دو عدد ایربگ و ترمز دیسکی ABS از امکانات نمونه فول است. با وجود این نمونه های پایه آن فاقد امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، شیشه عقب برقی و آینه های برقی است و ایربگ و ABS هم از سال ۹۰ به مدل های پایه ۲۰۶ اضافه شده اند. نبود پشت سری های عقب در مدل های پایه ۲۰۶، سرنشینان عقب را در مسافت های طولانی یا ضربه های ناگهانی به پشت خودرو دچار مشکل می کند ولی این مشکل در نمونه های فول به علت موجود بودن سه عدد پشت سری، وجود ندارد. از نظر فنی،۲۰۶ پایه نه فقط از رقیبش تندر۹۰ بهتر نیست، بلکه شاید با آن برابری هم نکند. مدل V۲۰ ۲۰۶صندوق دار و تیپ ۲ و۳ ۲۰۶ هاچ بک دارای موتور ۱۳۶۰سی سی با قدرت ۷۵اسب بخار است که موتور ضعیفی برای این خودرو محسوب می شود ولی برای تردد در شهر مناسب و مصرف آن حدود ۷لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مدل های V۸,V۹,V۱ ۲۰۶ صندوق دار و تیپ پنج وشش۲۰۶ هاچ بک از موتور ۱۵۸۷سی سی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره می برند که کاملا مناسب است و شتاب صفر تا۱۰۰ را به ۱۱/۵ ثانیه می رساند. در مدل های دنده ای ۲۰۶، تعویض دنده ها سفت تر از تندر۹۰ انجام می شود. همچنین سواری ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ خشک تر به نظر می رسد و ناهمواری های مسیر داخل کابین احساس می شوند. فرمان ۲۰۶ هم در مقابل تندر۹۰ سفت تر به نظر می رسد.



این روزها قیمت ۲۰۶ به یکی از نکات منفی آن تبدیل شده است و به علت متوقف شدن فروش آن در برهه ای از زمان و کمیاب شدن نمونه صفر آن در بازار، قیمت آن بیش از حد بالا رفته است. به گونه ای که قیمت ۲۰۶ تیپ۲ هاچ بک نسبت به ماه های آخر سال ۹۰ حدود شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده و نمونه صفر تیپ۲ این روزها حدود ۲۱ میلیون تومان معامله می شود.



● تندر۹۰


خودرویی که مونتاژ آن سال ۸۶ به دست پارس خودرو آغاز شد. این خودرو همزمان در اروپا هم تولید می شود و در اروپا با نام داچیا لوگان شناخته می شود. در ابتدا این خودرو با حواشی زیادی در بازار مواجه بود اما پس از گذشت زمان و اثبات کردن مشخصات خوبش به خریداران، امروزه مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کرده و از خودروهای پرطرفدار بازار به حساب می آید که به دست ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می شود. تندر۹۰ در سه تیپ E۰، E۱، E۲ در بازار عرضه می شود که از نظر موتور با هم مشابهند ولی از نظر سطح تجهیزات با هم تفاوت دارند.




تندر۹۰ از نظر ظاهری به زیبایی ۲۰۶ نیست، ولی طراحی آن، آنقدر هم ناهمگون نیست و نسبتا مناسب به نظر می رسد. از ایرادات طراحی تندر می توان به نوارهای نازک پلاستیکی روی درها که با نوارهای پهن روی سپرها تناسب ندارند،ارتفاع بیش از حد صندوق عقب و عدم هماهنگی آن با قسمت جلوی خودرو و شیشه های جانبی بزرگ اشاره کرد. آینه های جانبی پلاستیکی بی کیفیت هستند و هنگام جمع کردن صدای ناهنجاری تولید می کنند.




فضای داخلی تندر۹۰ بسیار بزرگ تر از ۲۰۶ است و راحت و جادار است با این حال طراحی داخلی آن کسل کننده است و چندان به چشم نمی آید. دکمه های روی کنسول جلو بزرگ هستند و به زیبایی این قسمت لطمه زده اند. شاید اگر کنسول وسط به کنسول جلویی متصل می شد ظاهر این قسمت زیباتر می شد. درهای بزرگ تندر۹۰ نسبت به ۲۰۶ بزرگ تر و سنگین تر هستند. البته بزرگی درها، پیاده و سوار شدن به تندر را آسان تر از ۲۰۶ می کند و شیشه های بزرگ جانبی که به نمای تندر لطمه وارد کرده اند، باعث شده اند دید داخل بسیار خوب باشد و سقف بلند این خودرو باعث شده که افراد قد بلند هم در این خودرو احساس راحتی کنند. البته دید عقب تندر۹۰ به علت صندوق بلند مختل شده و مشکل دید عقب هنگام پارک کردن را باید با نصب حسگر عقب مرتفع کرد، یا از آینه های جانبی کمک گرفت. هنگام بالا بودن شیشه ها صدای موتور بیشتر از ۲۰۶ داخل کابین احساس می شود. تندر۹۰ در نمونه های فول (E۲) از امکاناتی همچون چهار شیشه برقی، آینه های برقی، دو عدد ایربگ، ترمز ABS و رینگ آلومینیومی بهره می برد که برای خودرویی در این قیمت مناسب است.




از نظر فنی تندر۹۰ جای ایرادی باقی نمی گذارد و می توان گفت از نظر فنی، تندر۹۰ از ۲۰۶ سرتر است. موتور ۱۶۰۰سی سی ۱۶سوپاپ این خودرو قادر است ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند.شتاب اولیه و ثانویه این خودرو بسیار مناسب است و در ۱۰/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و در سبقت گیری ها راننده را ناامید نمی کند. تعویض دنده ها نرم تر از ۲۰۶ صورت می گیرد. همچنین فرمان و سواری تندر هم از ۲۰۶ نرم تر است و ناهمواری ها کمتر از ۲۰۶ در تندر احساس می شود و این سواری نرم به خاطر ارتفاع بلند و تعلیق خوب خودرو است. البته ارتفاع بلند باعث شده کمی از قدرت مانور دهی خودرو کاسته شود. تندر۹۰ از خودروهایی بوده که در چند ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته و مدل E۲ lp(مدل فول تندر۹۰) هم اکنون حدود ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.


سازندگان این دو خودرو هر دو از خوش نام ترین خودروسازان اروپای غربی در فرانسه بوده و نمی توان برتری برای یکی از این دو بر دیگری قائل شد . حضور رنو در مسابقات فورمول ۱ و پژو در مسابقات wrc ، هم گروه شدن پژو با سیتروئن و حضور در مسابقات ۲۴ ساعته لمان که از قدیمی ترین و معتبرترین مسابقات اتومبیل رانی gt در دنیاست از جمله نکات حائز اهمیت برای یک خودروساز می باشد .


طراحی بدنه :
 قطعا طراحی ۲۰۶ با توجه به طراحی در اروپای غربی و آنچه بظاهر می بینیم کاملا  متمایز و برتر از رنو لگان یا همان تندر ۹۰ با طراحی در رومانی می باشد . اما با تغییری که در مدل sd نسبت به پژو ۲۰۶ هاچ بک داده شده ۲۰۶ از کنار و عقب دیگر از زیبائی هاچ بک بر خوردار نمی باشد اما مقایسه را از این جا به بعد به سلیقه شما می سپاریم .
طراحی داخلی :
۲۰۶ با بهره وری از مدرن ترین روش های طراحی ، داخلی بسیار جذاب تر نسبت به تندر ۹۰ دارد .



ایمنی :
پژو ۲۰۶ با ۴ ستاره ایمنی از حیث ایمنی در سطحی بالاتر از تندر ۹۰ با ۳ ستاره می باشد .


در تصادف کمربند پیش کشنده کمک میکنه که ایربگ سر راننده رو به عقب پرت نکنه و گردن و نخاع آسیب ببینه که 206 جفت کمربند های جلوش پیش کشنده داره:




در شکل پایین نشون داده که ال نود در دو ناحیه قفسه ی سینه و پا بدترین ضربه رو میزنه که با رنگ قرمز نشون داده شده  و همین روند رو در 206 از شکل بالا چک کنید :



ال نود در کل ستاره ی ایمنی کمتری به نسبت 206 داره.
کرش تست میگه که ال نود ایمنی کمتری به نسبت 206 داره.


از این گذشته 206 این ایمنی رو در حالی داره که تولید سال 2000 هست اما ال نود تولید سال 2005 هست.




ارگونومی :
ارگونومی در ۲۰۶ در سطحی بالاتر از تندر ۹۰ بوده و از ۱۰ امتیاز ، پژو ۲۰۶ ، ۹ و تندر ۹۰ ، ۸ را به خود اختصاص می دهد .


موتور : 
با توجه به برابری در مکانیسم و حجم این دو موتور ، با تفاوت برتری ۵ اسب بخار در ۲۰۶
و ۶ نیوتن متر در تندر ۹۰ و در نهایت با یک امتیاز بالاتر ، تندر ۹۰ را دارای موتوری با توان اندکی بیشتر کرده است .


گیربکس :
گیربکس ۵ سرعته با سنکرونیزه بالا در هر دو خودرو برابری می کند .


ساسپنشن :
برابری تقریبی سیستم تعلیق در بخش جلوی این دو خودرو با برتری تندر ۹۰ و در بخش عقب با برتری جزئی پژو ۲۰۶ در مجموع ساسپنشنی در یک سطح در این دو خودرو ارائه می دهد که تفاوت کاربردی آن بخاطر اختلاف در فواصل محور ها ، توزیع وزن و ارتفاع این دو خودرو می باشد .


ترمز :
ترمز ۲۰۶ در چرخ های عقب با بکارگیری دیسک بر ترمز تندر ۹۰ که از نوع کاسه ایست برتری دارد ، وجود abs در هر دو ترمز و ebd در تندر ۹۰ این خودرو را در شرایط بکارگیری ebd از پژو ۲۰۶ مطمئن تر میسازد .


سیستم های پایداری :
هر دو فاقد سیستم پایداری می باشند .


آپشن :
هر دو خودرو دارای تیپ های مختلف با آپشن های متفاوت می باشند .


تست درایو :
 برابری این دو خودرو در تمام شرایط همچون شتاب گیری ، سرعت نهائی ، ترمز ، گیربکس و حساسیت فرمان انتخاب بین این دو را کمی مشکل می کند اما کاملا ً در سواری احساس می شود که تندر ۹۰ خودروئی استاندارد تر و دست نخورده است و تغییراتی که در طراحی ۲۰۶ اس دی نسبت به هاج بک به وجود آمده کمی شرایط این خودرو را تغییر داده و نکات مثبت و منفی به وجود آورده با توجه به تفاوت فواصل محورها در تندر ۹۰ پایداری بیشتری نسبت به ۲۰۶ در آن احساس می شود و در نتیجه هندلینگی بهتر ، پژو ۲۰۶ نیز با ارگونومی بالاتر توان کنترلی بیشتر و استرس کمتر را به راننده القا می کند و خودرو بیشتر تحت کنترل راننده است . تندر ۹۰ را نمی توان خودروی زیبائی دانست و از این حیث ۲۰۶ اس دی با وجود زیبا نبودن قسمت عقب آن تنها بخاطر چهره بهتر کمی دل نشین ترست .


در انتها می توان این طور نتیجه گیری کرد که اگر به دنبال طراحی داخلی و خارجی زیبا هستید و می توانید با برخی از موارد منفی فنی خودرو کنار بیایید، بهتر است ۲۰۶ را انتخاب کنید. ولی اگر موتور، سواری و فنی خودرو برایتان مهم تر از زیبایی آن است و می توانید زیبایی باطن را به زیبایی ظاهر ببخشید، بدون شک سراغ تندر۹۰ بروید. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که با پرداخت قیمت یک ۲۰۶ تیپ۲ یا ۲۰۶ صندوق دار V۲۰ که هر دو از مدل های پایه ۲۰۶ با موتور ضعیف و امکانات ناقص هستند، می توانید تندر۹۰ E۲ که مدل فول این خودرو است و از نظر امکانات و موتور مشابه ۲۰۶ های فول است را خریداری کنید. مزیت ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ در بازار این است که در نمونه اتوماتیک هم عرضه می شود و برای کسانی که به دنبال خودروی اتوماتیک هستند،گزینه تندر۹۰ خط می خورد. البته مونتاژ کننده تندر قصد فرستادن تندر وانت، ون و اتوماتیک را به بازار دارد تا بازار این خودرو را افزایش دهد.


ال نودی که در ایران هست با موتور حجیم تر از 206 tu5 اسب بخار کمتری تولید میکنه.
گیربکس ال نود از 206 نرمتر و بهتره.
قویترین موتور ال نود از قویترین موتور 206 ضعیفتره.
آپشن های 206 نیاز به شمردن نداره.
ایرکاندیشن دیجیتال
قابلیت نصب ESP/ASR (جزء ایمنی)
قابلیت نصب صندلی های ایربگ دار (بازم ایمنی)
قابلیت نصب ایربگ های جانبی پردا ای (ایمنی)
در حالی که 206 ی که در کرش تست تست شده این ایربگ هارو نداشتن و 4 ستاره ایمنی رو گرفته.
206 یه ماشین هوشمنده و سیستم مالتی پلکس این هوشمندی رو بهش ماده.
چند تا مثال ساده:
در 206 برف پاک کن روی دور آرام که باشه سرعتش اتوماتیک با سرعت ماشین تغییر میکنه.
206 حالت اکو مود داره هرگونه برق دزدی رو خنثی میکنه.


ال نود در مدل پیک آپ هم تولید شده که جایگزین Dacia Pick-Up شده و در آفریقای جنوبی با اسم Nissan NP200 فروخته شده.