Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

مقایسه فنی و قیمت سمند LX و پژو 206 صندوق دار (آبان ماه 91)

کدام بهتر است، سمند LX یا پژو 206 صندوق‌دار؟+مقایسه فنی و قیمت (آبان 91)



اکنون سمند LX در بازار آزاد قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ هم به قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.


نزدیک بودن این دو خودرو از نظر قیمتی نباید موجب این شود که فکر کنیم سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ فنی هم با یکدیگر برابرند و در مقام مقایسه تفاوتی با یکدیگر ندارند.



شاید در کشور ما و با این وضعیتی که خودروسازان ایران دارند آنچنان نتوان صحبت از یک مقایسه تمام و کمال بین دو خودرو به میان آورد. چون اگر با متر و معیارهای جهانی بخواهیم دو خودرو را با یکدیگر بسنجیم باید آنها با یکدیگر در یک کلاس بوده و اصولا تفاوت زمین تا آسمانی با یکدیگر نداشته باشند.با این وجود اگر بخواهیم با شرایط خودروی داخل کشور سر کنیم مجبوریم با کمی ساده‌انگاری خودروها را با توجه به قیمت آنها با یکدیگر مقایسه کنیم و پس از قیمت سراغ دیگر آیتم‌های مقایسه‌ای برویم.

به گزارش اقتصاد ایران آنلاین جدا از این، پس از افزایش قیمت رسمی خودو در کشور هم مقایسه خودروها با یکدیگر با توجه به پارامتر قیمت سخت‌تر شد و اصولا لیست خودروهایی که از نظر قیمتی هم‌سطح هم بودند به هم ریخت. بنابراین پیدا کردن دو خودرویی که حداقل با کمی چشم‌پوشی فارغ از بحث قیمت هم قابل مقایسه باشند سخت‌تر شد.به هر روی اما ما باید خودمان را با قیمت و شرایط فعلی بازار خودرو عادت دهیم و سعی کنیم روال مقایسه دو خودرو را با توجه به شرایط تازه دوباره برقرار کنیم.

با مرور جدول قیمت تازه خودروها که شما می‌توانید آنرا در نرخ‌نامه سایت مشاهده کنید(اینجا) می‌توان چند خودرو را یافت که از نظر قیمتی در مسیری تقریبا نزدیک به هم حرکت می‌کنند.دو خودروی سمند LX و یا پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ از دسته خودروهایی هستند که با قیمت‌های تازه بسیار به یکدیگر نزدیک شده‌اند.

اکنون سمند LX در بازار آزاد قیمتی برابر با ۲۲ میلیون تومان دارد و ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ هم به قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. نزدیک بودن این دو خودرو از نظر قیمتی نباید موجب این شود که فکر کنیم سمند LX و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار از لحاظ فنی هم با یکدیگر برابرند و در مقام مقایسه تفاوتی با یکدیگر ندارند.

باید توجه داشت که سمند LX و ۲۰۶ صندوق‌دار از نظر موتوری تقریبا نزدیک به یکدیگر هستند. یعنی هم سمند از موتوری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ بهره می‌برد و هم پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ دارای چنین موتوری‌است. این موضوع اما تازه قدم اول است.برای مثال حجم موتور سمند LX ۱۷۶۱ سی‌سی است اما پژو ۲۰۶ صندوق‌دار حجم موتوری برابر با ۱۳۶۰ سی‌سی دارد. در این مرحله سمند LX امتیاز مثبتی را به نام خود ثبت می‌کند.مرحله دوم را به سرعت خودرو و شتاب آن اختصاص می‌دهیم. آنطور که مشخصات سمند LX نشان می‌دهد این خودرو می‌تواند با حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در ۱۴.۲ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.۲۰۶ صندوق‌دار اما حداکثر ۱۷۵ کیلومتر سرعت دارد ولی باید دقت کرد که این خودرو در ۱۴.۱ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ می‌رسد و این یعنی نسبت به سمند شتاب‌ بیشتری دارد. دلیل این امر هم مشخص است چون سمند بیش از حد سنگین است و این موضوع روی شتاب‌گیری‌اش تاثیر می‌گذارد.

اگر این موضوع را با چند خودروباز در میان بگذارید به شما خواهند گفت که شتاب‌ خودرو بسیار مهم‌تر از حداکثر سرعت آن است. یعنی شما به قدرت شتاب‌گیری خودرو بیشتر از حداکثر سرعتش نیازمندید. بنابراین در این مرخله پژو ۲۰۶ یک امتیاز مثبت می‌گیرد و با سمند برابر می‌شود.




مرحله سوم مصرف‌ سوخت خودروست. سمند LX در خارج شهر هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵۷ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر هم ۱۲.۰۷ لیتر بنزین نیاز دارد که ۱۰۰ کیلومتر حرکت کند. این میزان مصرف‌ بنزین برای یک خودروی سدان خانوادگی کمی زیاد به نظر می‌آید. ۲۰۶ صندوق‌دار اما برای صاحبش مقرون به صرفه‌تر است. این خودرو در مسیرهای خارج شهری هر ۱۰۰ کیلومتر ۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و در داخل شهر هم هر ۱۰۰ کیلومتر حرکتش ۸.۹ لیتر بنزین می‌خورد.مسلما مصرف سوخت پارامتر مهمی‌است و این موضوع برای ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ امری مثبت و امیدوارکننده به حساب می‌آید.

در مشخصاتی نظیر ترمز ABS و یا فرمان هیدرولیک و دیگر مشخصات فنی دم‌دستی این دو خودرو تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند اما تفاوت‌ها را در جای دیگر باید جست‌وجو کرد.تفاوت اصلی این دو خودرو که نتیجه آن هم متاسفانه به ضرر سمند LX تمام می‌شود در ظاهر و ساختار طراحی آنهاست.



برکسی پوشیده نیست که سمند LX را به هر روی خودروی ملی می‌دانند و خودروسازان کشور مدعی‌اند طراحی این خودرو در داخل کشور انجام شده و نشان‌دهنده اصالت خودروسازی ایران است. برعکس اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد که هر گوشه از سمند چه از لحاظ طرح چه از لحاظ فنی و ساختاری از یک گوشه‌ای از دنیای خودروی جهان به عاریه گرفته شده‌است. این یعنی سمند نه تنها اصالت ظاهری ندارد بلکه مشتری وقتی از این موضوع اطلاع پیدا می‌کند کمی نسبت به امنیت و به‌سامان بودن سمند LX دو دل می‌شود.

بدون در نظر گرفتن این موضوع سمند LX آنچنان چهره زیبایی ندارد و کم‌تر کسی‌است که از نگاه کردن به این خودرو لذت ببرد.برعکس اما ۲۰۶ صندوق‌دار با وجود اینکه در داخل کشور ظاهرش کمی دست‌کاری شده اما به هر حال از یک اصالت ذاتی برخوردار است و اسم پژو را یدک می‌کشد. ما با این کار نداریم که پژوهای این روزها بیشتر از اینکه فرانسوی باشند چینی شده‌اند بلکه با اصل موضوع کار داریم. زیرا اگر چینی بودن قطعات ۲۰۶ را ملاک قرار دهیم سمند LX هم آنچنان مزیتی نسبت به آن پیدا نمی‌کند.



بسیاری از متقاضیان خودرو هم عنوان کرده‌اند که ظاهر ۲۰۶ را دوست‌دارند و آنرا به شدت مد روز می‌دانند. این در حالی‌است که سمند ظاهری قدیمی و از مد افتاده دارد. شاید پارامتر ظاهر خودرو دست‌کم گرفته شود اما به هر حال این موضوع می‌تواند تاثیری اساسی در خرید خودرو داشته باشد.بنابراین تا اینجا گردونه به نفع ۲۰۶ صندوق‌دار چرخیده است و سمند LX بازنده این مقایسه شده است. با این وجود یک نکته کلیدی وجود دارد. آن هم اینکه صاحبان سمند آنرا بسیار جادارتر از ۲۰۶ صندوق‌دار عنوان می‌کنند و می‌گویند مسافرین سمند در صندلی عقب‌ خودرو بسیار راحت‌تر هستند تا زمانی که در صندلی‌های عقب ۲۰۶ نشسته باشند.


کمپانی : شرکت ایران خودرو با تغییر در پژو 206 هاج بک و استفاده از طرح مدل صندوقدار دو درب در مدل اصلی فرانسوی ( CC ) ، پژو 206 SD را طراحی و تولید کرد .

طراحی بدنه : استفاده از مدرن ترین متد های طراحی با شیب تند در جلوی خودرو و خطوطی که چهره ای اسپرتی برای پژو 206 به وجود آورده ، استفاده از چراغ های کشیده در جلو با دید از سه زاویه و چراغ های عقب با یک نواختی رنگ و دید از سه زاویه . شیب در بدنه از قسمت انتهائی به سمت جلو و سادگی در قسمت های جانبی مجموعا ً پژو 206 اس دی را خودروئی خانوادگی نشان می دهد .

طراحی داخلی : طراحی داخلی بر اساس متد های اواخر دهه 90 و در زمان خود از برترین ها بود ، هدف ایجاد احساس آرامش و امنیت در قالبی اسپرتی به همراه رعایت اصول ارگونومی بوده که می توان در نهایت آن را موفقیت آمیز دانست .

ایمنی : خودرو پژو 206 موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی از مجموع 5 ستاره می باشد که می توان پژو 206 SD را نیز در همین سطح ایمنی دانست .

ارگونومی : اصول ارگونومی در پژو 206 SD مانند سایر مدل های پژو 206 متعلق به آواخر دهه 90 بوده و تا سال 2004 از برترین ها شناخته می شود اما ارگونومی با دو جهش در سال های 2004 و 2010 که مدل های تولیدی آن از هم اکنون که ماهای پایانی 2009 را پشت سر می گذاریم به بازار عرضه شده 2 پله از پله های نردبان ارگونومی روز پائین تر است .

موتور : موتور 1587 سی سی DOHC با 16 ولو و سیستم تزریق MPFI خروجی 110 اسب بخار در 5800 دور و تورک 142 نیوتن متر در 4000 دور با ضریب تراکم 10.5 ، مصرف متوسط 6.6 لیتر و کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 ، این خودرو 1104 کیلوئی ظرف 11.6 ثانیه از سکون به 100 کیلومتر سرعت رسیده و سرعت نهائی آن 193 کیلومتر می باشد ( مصرف سوخت با اکتان نا مناسب باعث زود یا دیر اشتعالی ، ناکت و ناقص سوزی سوخت و در نهایت آلایندگی بیشتر و توان خروجی کمتر در موتور می شود ) . حجم روغن با فیلتر 3.2 لیتر و بدون فیلتر 3 لیتر می باشد ظرفیت سیستم خنک کننده 6 لیتر و حجم روغن هیدرولیک 1 لیتر می باشد

گیربکس : گیربکس 5 سرعته دستی با سنکرونیزه بالا و سیستم انتقال تک صفحه ای خشک انتقال نیرو را در پژو 206 SD به عهده دارد ، حجم روغن گیربکس و دیفرانسیل در این خودرو 2 لیتر می باشد.

ساسپنشن : در جلو مک فرسون و در عقب ژامبون با میله پیچشی و میله تقویتی به همراه کمک های زاویه دار



فرمان : رک اند پینیون با مکانیسم هیدرولیک گردش فرمان قفل به قفل 3.8 دور

ترمز : سیستم هیدرولیکی بوستر دار دو مداره جهت تامین و توزیع نیروی ترمز و استفاده از دیسک با کانال های تهویه در جلو و دیسک در عقب + ABS با توزیع الکترونیکی نیرو .

سیستم های پایداری : پژو 206 SD فاقد سیستم پایداری می باشد

آپشن : کولر شیشه برقی جلو شیشه برقی عقب آینه های جانبی برقی دماسنج روی داشبورد برف پاک کن دو تیغه ای سه سرعته پشت سری صندلی عقب شیشه گرم کن عقب سیستم تهویه اتوماتیک سنسور اکسیژن رادیو پخش سی دی مسافت سنج دیجیتال قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده ایربگ جلو گیرنده و فرستنده قفل مرکزی رادیوئی

تست درایو : پژو 206 SD عملکردی نرم و روان تر از پژو 206 حاچ بک دارد ، اضافه شدن وزن و ابعاد آن رفتار دیگری را نسبت به مدل هاچ بک می طلبد ، اضافه شدن ادوات تعلیق در بخش عقب خودرو ( میله های تقویتی و مهار کننده ) اضافه شدن وزن و ابعاد را در این بخش خودرو مهار می کند اما خارج شدن بدنه از محدوده چرخ های عقب به نسبت هاچ بک هر چند با اتصالات کمکی سعی بر مهار شدن لنگر ( به وجود آمدن نیروئی دورانی که باعث بر هم ریختگی در پایداری و تعادل خودرو می شود ) آن شده اما باز در جابه جائی همراه با شک فرمان و یا اسلالوم ( حرکت مارپیچی با زوایای باز و بسته ) این لنگر پدید آمده و در مداوت در اسلالوم یا ویراژ تشدید می شود ، ایجاد 400 لیتر فضا در صندوق پژو 206 SD با توجه به محدودیت های طراحی بخاطر تغییر ندادن فضای سرنشین عقب در مدل هاچ بک باعث به وجود آمدن این مسئله شده که طبعاً در شیب های موافق جدی تر می شود ، لازم به ذکرست که این مکانیسم ساسپنشن با تفاوت هائی متعلق به پژو 306 ماکسی ، پژو RC206 و پژو GTI 180 206 می بوده که میزان سختی ساسپنشن در میله های پیچشی در پژو SD کاهش یافته و با ایجاد شرایط برای کورس بیشتر کمک ها از انعطاف بیشتری با حفظ نسبی پایداری برخوردارست . موتور 110 اسبی SD توان خوب و قابل قبولی دارد و تعویض دنده ها بدون هیچ مشکلی در هر شرایطی به سرعت انجام می شود ، پایداری نیز برای یک رانندگی قانونمند کاملا ً قابل قبول است که ما توصیه ای جز این نوع رانندگی به دوستان در شرایط شهر و جاده نداریم . ترمز گیری قابل قبول بوده و وجود ABS در مدل V8 به همراه EBD از نکات مثبت آنست ، وجود صندوق بار ، بیشتر این خودرو را خانوادگی کرده و از اسپرتی بودن آن کاسته ، ارگونومی ، ایمنی ، آسایش ، خدمات بعد از فروش و بازار خرید و فروش و تمام نکاتی که یک خانواده با درآمد متوسط در نظر دارند با پاسخی قابل قبول از طرف پژو 206 SD رو به رو می شود . در کل پژو 206 SD در قیاس با خودروهای تولید داخل قابلیت کسب 8 امتیاز از مجموع 10 امتیاز را دارد . پایداری پژو دویست و شش در جاده های لغزنده و خصوصا در برف از نکات قابل توجه این خودرو بوده . عملکرد ترمز نیز در پژو دویست و شش از حساسیت و دقت خاصی برخوردارست خصوصا در ترمزهای مجهز به ABS ، محل قرار گیری مجموعه محرکه و ساسپنشن و همین طور توزیع وزن خودرو با طراحی خاص بدنه و چیدمان کلی خودرو از جمله استفاده از وزن سرنشین برای بهبود توزیع وزن باعث تمرکز وزن جلوی خودرو روی نقطه اتصال تایرها بر روی زمین و در نتیجه ایجاد اصطکاک مفیدی که باعث حرکت پژو 206 در شیب های تند مخالف با سطوح لغزنده همچون برف می شود . طراحی بسیار مدرن 206 باعث مزیت های خاصی در این خودروی جمع و جور شده که نکات بسیاری را شامل می شود به طور مثال وجود کانال آب در کنار شیشه جلو که باعث هدایت آب روی شیشه به سمتی می شود که مشکلی برای راننده و سرنشینان ایجاد نکند.




 206SD طی آزمایشاتی که مجله ماشین انجام داده است با یک باک کامل از تهران تا مشهد میره و یک خودروی خانوادگی و کم مصرف است . بستگی به استفاده ی شما دارد. این خودرو با موتور TU5 و 4 سیلندر با قدرت موتور 110 Hp at 5800 rpm و 16 سوپاپ و سیستم سوخت رسانی انژکتوری وارد بازار شده است. از کارایی این خودرو می توانیم به حداکثر سرعت 193 km\h و همچنین شتاب صفرتا 100کیلومتر در زمان 11.4 ثانیه اشاره کنیم. میانگین مصرف خارج شهر 5.4Lit/100km و میانگین مصرف داخل شهر 8.8Lit/100km است . که همان طور که گفته شد کاملا کم مصرف است. 




البته نباید فراموش کرد که خرید خودرو به سلیقه افراد بستگی دارد و شاید در نهایت مسائل و مشخصات فنی نتواند نظر نهایی افراد را تحت تاثیر قرار دهد. به بیان بهتر کسی که قصد کرده است که به هیچ عنوان جز ۲۰۶ صندوق‌دار خودروی دیگری نخرد به دلیل جادارتر بودن سمند نظر خود را تغییر نخواهد داد. این موضوع شاید برای سمند هم محتمل باشد؛ اما توصیه می‌شود که جز علاقه به یک خودرو مسائل فنی را هم در نظر بگیرید. آنطور که این گزارش نشان می‌دهد حداقل از لحاظ مشخصات فنی و ظاهری پژو ۲۰۶ صندوق‌دار V۲۰ از سمند LX امتیازات بیشتر و مثبت‌تری دارد. فارغ از این موضوع اما باقی تصمیم گیری با شماست


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد