Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

سیستم ایمنی ESP

سیستم ایمنی ESP

 

امروزه ایمنی خودرو در عرصه رقابت جهانی از مهم‌ترین عوامل فروش خودروسازان است. خودروسازان مطرح جهان سعی می‌کنند از سیستم‌های ایمنی مطلوب بر روی خودروهای خود استفاده کنند. سیستم‌های ایمنی به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

 

1. سیستم‌های فعال: این سیستم‌ها در هنگام حرکت خودرو فعالند و شرایط دینامیکی خودرو را برای پیشگیری از بروز تصادف، کنترل می‌کند.

 

برخی از این سیستم‌های فعال عبارتند از:

ABS : سیستم ترمز ضدقفل هنگام قفل کردن چرخ‌ها فشار ترمز را برای افزایش کارایی سیستم ترمز، کاهش می‌دهد.

 ASR: این سیستم، امکان استفاده بهینه از اصطکاک سطح جاده رد در حالت شتاب‌گیری برای خودرو، فراهم می‌کند.

EBD : سیستم هماهنگ کننده نیروی ترمز، نرم‌افزاری در حافظه ABS است و کنترل مجزای چرخ‌ها را در هنگام قفل کردن برعهده دارد.

ESP : عملکرد این سیستم در این مقاله به‌طور مفصل، بررسی می‌شود.

 

2. سیستم‌های غیرفعال: از این سیستم‌ها در کاهش تصادفات خطرناک استفاده می‌شود و عبارتند از:

کمربند

کیسه هوا

فیوز قفل کن

 

سیستم ESP، جدیدترین سیستم حفاظتی خودرو است و از سال 2002 میلادی بر روی 27 درصد از وسایل نقلیه اروپایی، نصب شده است. این آماردر خودروهای ژاپنی و امریکایی 75درصد بوده و روبه افزایش است.

 

خودروهایی که سیستم ESP دارند از دیگر سیستم‌ها نظیر: EBD, ASR, ABS و... استفاده می‌کنند.

 

این سیستم برای کنترل مطلوب خودرو بر روی سطح جاده و حفظ ثبات آن در هنگام پیچیدن، طراحی شده است. اگر راننده با گردش سریع فرمان، کنترل خورو را از دست بدهد و خودرو بلغزد، سیستم ESP آن را به مسیر اصلی خود برمی‌گرداند.

 

برای تغییر مسیر خودرو از 2 سیستم استفاده می‌شود:

سیستم فرمان: استفاده عمومی از فرمان برای تغییر مسیر

سیستم ترمز: از سیستم ترمز برای کاهش سرعت خودرو و تغییر مسیر آن استفاده می‌شود.

 

اگر خودرویی در حال حرکت باشد و ناگهان ترمز یکی از چرخ‌های آن فعال شود، به دلیل اختلاف سرعت، در جهت همان چرخ می‌چرخد. این سیستم در تانک‌ها و خودروهای راهسازی به جای سیستم فرمان و در تراکتورها و خودروهای رالی برای کنترل بهتر در کنار سیستم فرمان استفاده شده است. راننده با فشردن یکی از پدال‌ها یا اهرم های موجود در زیرپای خود خودرو را به سمت دلخواه، هدایت می‌کند. سیستم ESP هنگام تغییر مسیر ناخواسته خودرو آن را به مسیر اولیه خود باز می‌گرداند. ESP، لغزش جانبی خودرو را در هنگام گردش فرمان با اعمال نیروی ترمز بر روی یک چرخ، کنترل می‌کند و خودرو را به مسیر مورد نظر راننده برمی‌گرداند

سیستم ESP با استفاده از حسگر فرمان از جهت مورد نظر راننده مطلع می‌شود. حسگر چرخ‌ها و محاسبات اختلاف سرعت ایجاد شده، وضعیت خودرو را روی سطح، تخمین می‌زند و با مقایسه این 2 داده، انحراف خودرو از مسیر مورد نظر، بررسی می شود. هنگام گردش فرمان، بیم چرخ‌ها و اطلاعات حسگر شتاب، جهت مورد نظر راننده را مشخص می‌کند. اگر لغزش جانبی در خودرو ایجاد شده باشد، سیستم ESP آن را به حالت اولیه خود باز می‌گرداند. نمودار یک، عملکرد سیستم ESP را نشان می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد