Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

Sina-Mechanic

بزرگترین مرجع مقالات و اخبار روز مکانیک خودرو

قیمت انواع خودروهای داخلی/جدول

قیمت انواع خودروهای داخلی/جدول



مقایسه تندر ۹۰ و ۲۰۶ در بازار ایران پاییز 91

مقایسه تندر ۹۰ و ۲۰۶ در بازار ایران پاییز 91




رنو تندر۹۰ و پژو ۲۰۶ هر دو از خودروهای پرطرفدار رنج قیمتی متوسط در ایران هستند. البته در ماه های اخیر هر دو خودرو افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده اند.۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ سابقه بیشتری در ایران دارد و در این سال ها خریداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. تندر۹۰ هم از سال ۸۶ وارد بازار خودرویی کشور شده و هم اکنون به دست ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می شود. این خودرو، پس از پشت سر گذاشتن حاشیه ها در حال حاضر از خودروهای محبوب بازار به حساب می آید و با ۲۰۶ رقابت تنگاتنگی دارد.


● پژو ۲۰۶



۲۰۶ یکی از با سابقه ترین و محبوب ترین خودروهای تولید داخل محسوب می شود. این خودرو ۱۰سالی است که در بازار ایران حضور دارد و در این مدت طرفداران زیادی را به سوی خود جلب کرده است. ابتدا ۲۰۶ در مدل های هاچ بک عرضه می شد که همین مسئله باعث شده بود،۲۰۶ بیشتر مناسب قشر جوان باشد تا خانواده های چند نفره چون فضای صندوق بار کوچک و ردیف عقب نسبتا کوچک آن برای مسافرت و خانواده های پرجمعیت مناسب نیست. با این حال ایران خودرو برای افزایش دایره مخاطبان خود، چند سال پیش ۲۰۶ صندوق دار را معرفی کرد تا خانواده هایی که فضای بزرگ خودرو برایشان مهم بود هم به سراغ ۲۰۶بروند. ۲۰۶ هاچ بک در تیپ های، ۲ ،۳، ۵، ۶ و ۲۰۶صندوق دار هم در تیپ های V۱۰، V۲۰، V۸، V۹، V۱ عرضه می شود.




۲۰۶ در مقایسه با تندر۹۰ از ظاهری زیباتر بهره می برد ولی صندوق بار اضافه شده در مدل صندوق دار، در قسمت عقب کمی ناهمگونی به وجود آورده و دید عقب خودرو نسبت به مدل هاچ بک کمتر شده است. کاپوت شیبدار ۲۰۶ و کنسول جلوی پهن آن نیز باعث شده تنظیم فاصله با جلو سخت باشد. البته این مشکل پس از چند بار سواری با ۲۰۶ و آشنایی با ابعاد آن مرتفع می شود. طراحی داخلی ۲۰۶ یکی از نکات قوت آن نسبت به تندر۹۰ است و با وجود گذشت چند سال از عرضه آن، باز هم زیبا به نظر می رسد و کسل کننده نیست.




امکانات ۲۰۶ در نمونه های فول، کاملا مناسب است. سیستم تهویه اتوماتیک که در مدل تندر۹۰ مشاهده نمی شود، چهار شیشه برقی، آینه های برقی، دو عدد ایربگ و ترمز دیسکی ABS از امکانات نمونه فول است. با وجود این نمونه های پایه آن فاقد امکاناتی همچون تهویه اتوماتیک، شیشه عقب برقی و آینه های برقی است و ایربگ و ABS هم از سال ۹۰ به مدل های پایه ۲۰۶ اضافه شده اند. نبود پشت سری های عقب در مدل های پایه ۲۰۶، سرنشینان عقب را در مسافت های طولانی یا ضربه های ناگهانی به پشت خودرو دچار مشکل می کند ولی این مشکل در نمونه های فول به علت موجود بودن سه عدد پشت سری، وجود ندارد. از نظر فنی،۲۰۶ پایه نه فقط از رقیبش تندر۹۰ بهتر نیست، بلکه شاید با آن برابری هم نکند. مدل V۲۰ ۲۰۶صندوق دار و تیپ ۲ و۳ ۲۰۶ هاچ بک دارای موتور ۱۳۶۰سی سی با قدرت ۷۵اسب بخار است که موتور ضعیفی برای این خودرو محسوب می شود ولی برای تردد در شهر مناسب و مصرف آن حدود ۷لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. مدل های V۸,V۹,V۱ ۲۰۶ صندوق دار و تیپ پنج وشش۲۰۶ هاچ بک از موتور ۱۵۸۷سی سی با قدرت ۱۱۰ اسب بخار بهره می برند که کاملا مناسب است و شتاب صفر تا۱۰۰ را به ۱۱/۵ ثانیه می رساند. در مدل های دنده ای ۲۰۶، تعویض دنده ها سفت تر از تندر۹۰ انجام می شود. همچنین سواری ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ خشک تر به نظر می رسد و ناهمواری های مسیر داخل کابین احساس می شوند. فرمان ۲۰۶ هم در مقابل تندر۹۰ سفت تر به نظر می رسد.



این روزها قیمت ۲۰۶ به یکی از نکات منفی آن تبدیل شده است و به علت متوقف شدن فروش آن در برهه ای از زمان و کمیاب شدن نمونه صفر آن در بازار، قیمت آن بیش از حد بالا رفته است. به گونه ای که قیمت ۲۰۶ تیپ۲ هاچ بک نسبت به ماه های آخر سال ۹۰ حدود شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده و نمونه صفر تیپ۲ این روزها حدود ۲۱ میلیون تومان معامله می شود.



● تندر۹۰


خودرویی که مونتاژ آن سال ۸۶ به دست پارس خودرو آغاز شد. این خودرو همزمان در اروپا هم تولید می شود و در اروپا با نام داچیا لوگان شناخته می شود. در ابتدا این خودرو با حواشی زیادی در بازار مواجه بود اما پس از گذشت زمان و اثبات کردن مشخصات خوبش به خریداران، امروزه مشتریان زیادی را به سوی خود جلب کرده و از خودروهای پرطرفدار بازار به حساب می آید که به دست ایران خودرو و پارس خودرو مونتاژ می شود. تندر۹۰ در سه تیپ E۰، E۱، E۲ در بازار عرضه می شود که از نظر موتور با هم مشابهند ولی از نظر سطح تجهیزات با هم تفاوت دارند.




تندر۹۰ از نظر ظاهری به زیبایی ۲۰۶ نیست، ولی طراحی آن، آنقدر هم ناهمگون نیست و نسبتا مناسب به نظر می رسد. از ایرادات طراحی تندر می توان به نوارهای نازک پلاستیکی روی درها که با نوارهای پهن روی سپرها تناسب ندارند،ارتفاع بیش از حد صندوق عقب و عدم هماهنگی آن با قسمت جلوی خودرو و شیشه های جانبی بزرگ اشاره کرد. آینه های جانبی پلاستیکی بی کیفیت هستند و هنگام جمع کردن صدای ناهنجاری تولید می کنند.




فضای داخلی تندر۹۰ بسیار بزرگ تر از ۲۰۶ است و راحت و جادار است با این حال طراحی داخلی آن کسل کننده است و چندان به چشم نمی آید. دکمه های روی کنسول جلو بزرگ هستند و به زیبایی این قسمت لطمه زده اند. شاید اگر کنسول وسط به کنسول جلویی متصل می شد ظاهر این قسمت زیباتر می شد. درهای بزرگ تندر۹۰ نسبت به ۲۰۶ بزرگ تر و سنگین تر هستند. البته بزرگی درها، پیاده و سوار شدن به تندر را آسان تر از ۲۰۶ می کند و شیشه های بزرگ جانبی که به نمای تندر لطمه وارد کرده اند، باعث شده اند دید داخل بسیار خوب باشد و سقف بلند این خودرو باعث شده که افراد قد بلند هم در این خودرو احساس راحتی کنند. البته دید عقب تندر۹۰ به علت صندوق بلند مختل شده و مشکل دید عقب هنگام پارک کردن را باید با نصب حسگر عقب مرتفع کرد، یا از آینه های جانبی کمک گرفت. هنگام بالا بودن شیشه ها صدای موتور بیشتر از ۲۰۶ داخل کابین احساس می شود. تندر۹۰ در نمونه های فول (E۲) از امکاناتی همچون چهار شیشه برقی، آینه های برقی، دو عدد ایربگ، ترمز ABS و رینگ آلومینیومی بهره می برد که برای خودرویی در این قیمت مناسب است.




از نظر فنی تندر۹۰ جای ایرادی باقی نمی گذارد و می توان گفت از نظر فنی، تندر۹۰ از ۲۰۶ سرتر است. موتور ۱۶۰۰سی سی ۱۶سوپاپ این خودرو قادر است ۱۱۰ اسب بخار قدرت تولید کند.شتاب اولیه و ثانویه این خودرو بسیار مناسب است و در ۱۰/۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می رسد و در سبقت گیری ها راننده را ناامید نمی کند. تعویض دنده ها نرم تر از ۲۰۶ صورت می گیرد. همچنین فرمان و سواری تندر هم از ۲۰۶ نرم تر است و ناهمواری ها کمتر از ۲۰۶ در تندر احساس می شود و این سواری نرم به خاطر ارتفاع بلند و تعلیق خوب خودرو است. البته ارتفاع بلند باعث شده کمی از قدرت مانور دهی خودرو کاسته شود. تندر۹۰ از خودروهایی بوده که در چند ماه اخیر افزایش قیمت زیادی داشته و مدل E۲ lp(مدل فول تندر۹۰) هم اکنون حدود ۲۱ میلیون تومان قیمت دارد.


سازندگان این دو خودرو هر دو از خوش نام ترین خودروسازان اروپای غربی در فرانسه بوده و نمی توان برتری برای یکی از این دو بر دیگری قائل شد . حضور رنو در مسابقات فورمول ۱ و پژو در مسابقات wrc ، هم گروه شدن پژو با سیتروئن و حضور در مسابقات ۲۴ ساعته لمان که از قدیمی ترین و معتبرترین مسابقات اتومبیل رانی gt در دنیاست از جمله نکات حائز اهمیت برای یک خودروساز می باشد .


طراحی بدنه :
 قطعا طراحی ۲۰۶ با توجه به طراحی در اروپای غربی و آنچه بظاهر می بینیم کاملا  متمایز و برتر از رنو لگان یا همان تندر ۹۰ با طراحی در رومانی می باشد . اما با تغییری که در مدل sd نسبت به پژو ۲۰۶ هاچ بک داده شده ۲۰۶ از کنار و عقب دیگر از زیبائی هاچ بک بر خوردار نمی باشد اما مقایسه را از این جا به بعد به سلیقه شما می سپاریم .
طراحی داخلی :
۲۰۶ با بهره وری از مدرن ترین روش های طراحی ، داخلی بسیار جذاب تر نسبت به تندر ۹۰ دارد .



ایمنی :
پژو ۲۰۶ با ۴ ستاره ایمنی از حیث ایمنی در سطحی بالاتر از تندر ۹۰ با ۳ ستاره می باشد .


در تصادف کمربند پیش کشنده کمک میکنه که ایربگ سر راننده رو به عقب پرت نکنه و گردن و نخاع آسیب ببینه که 206 جفت کمربند های جلوش پیش کشنده داره:




در شکل پایین نشون داده که ال نود در دو ناحیه قفسه ی سینه و پا بدترین ضربه رو میزنه که با رنگ قرمز نشون داده شده  و همین روند رو در 206 از شکل بالا چک کنید :



ال نود در کل ستاره ی ایمنی کمتری به نسبت 206 داره.
کرش تست میگه که ال نود ایمنی کمتری به نسبت 206 داره.


از این گذشته 206 این ایمنی رو در حالی داره که تولید سال 2000 هست اما ال نود تولید سال 2005 هست.




ارگونومی :
ارگونومی در ۲۰۶ در سطحی بالاتر از تندر ۹۰ بوده و از ۱۰ امتیاز ، پژو ۲۰۶ ، ۹ و تندر ۹۰ ، ۸ را به خود اختصاص می دهد .


موتور : 
با توجه به برابری در مکانیسم و حجم این دو موتور ، با تفاوت برتری ۵ اسب بخار در ۲۰۶
و ۶ نیوتن متر در تندر ۹۰ و در نهایت با یک امتیاز بالاتر ، تندر ۹۰ را دارای موتوری با توان اندکی بیشتر کرده است .


گیربکس :
گیربکس ۵ سرعته با سنکرونیزه بالا در هر دو خودرو برابری می کند .


ساسپنشن :
برابری تقریبی سیستم تعلیق در بخش جلوی این دو خودرو با برتری تندر ۹۰ و در بخش عقب با برتری جزئی پژو ۲۰۶ در مجموع ساسپنشنی در یک سطح در این دو خودرو ارائه می دهد که تفاوت کاربردی آن بخاطر اختلاف در فواصل محور ها ، توزیع وزن و ارتفاع این دو خودرو می باشد .


ترمز :
ترمز ۲۰۶ در چرخ های عقب با بکارگیری دیسک بر ترمز تندر ۹۰ که از نوع کاسه ایست برتری دارد ، وجود abs در هر دو ترمز و ebd در تندر ۹۰ این خودرو را در شرایط بکارگیری ebd از پژو ۲۰۶ مطمئن تر میسازد .


سیستم های پایداری :
هر دو فاقد سیستم پایداری می باشند .


آپشن :
هر دو خودرو دارای تیپ های مختلف با آپشن های متفاوت می باشند .


تست درایو :
 برابری این دو خودرو در تمام شرایط همچون شتاب گیری ، سرعت نهائی ، ترمز ، گیربکس و حساسیت فرمان انتخاب بین این دو را کمی مشکل می کند اما کاملا ً در سواری احساس می شود که تندر ۹۰ خودروئی استاندارد تر و دست نخورده است و تغییراتی که در طراحی ۲۰۶ اس دی نسبت به هاج بک به وجود آمده کمی شرایط این خودرو را تغییر داده و نکات مثبت و منفی به وجود آورده با توجه به تفاوت فواصل محورها در تندر ۹۰ پایداری بیشتری نسبت به ۲۰۶ در آن احساس می شود و در نتیجه هندلینگی بهتر ، پژو ۲۰۶ نیز با ارگونومی بالاتر توان کنترلی بیشتر و استرس کمتر را به راننده القا می کند و خودرو بیشتر تحت کنترل راننده است . تندر ۹۰ را نمی توان خودروی زیبائی دانست و از این حیث ۲۰۶ اس دی با وجود زیبا نبودن قسمت عقب آن تنها بخاطر چهره بهتر کمی دل نشین ترست .


در انتها می توان این طور نتیجه گیری کرد که اگر به دنبال طراحی داخلی و خارجی زیبا هستید و می توانید با برخی از موارد منفی فنی خودرو کنار بیایید، بهتر است ۲۰۶ را انتخاب کنید. ولی اگر موتور، سواری و فنی خودرو برایتان مهم تر از زیبایی آن است و می توانید زیبایی باطن را به زیبایی ظاهر ببخشید، بدون شک سراغ تندر۹۰ بروید. البته به این نکته نیز باید اشاره کرد که با پرداخت قیمت یک ۲۰۶ تیپ۲ یا ۲۰۶ صندوق دار V۲۰ که هر دو از مدل های پایه ۲۰۶ با موتور ضعیف و امکانات ناقص هستند، می توانید تندر۹۰ E۲ که مدل فول این خودرو است و از نظر امکانات و موتور مشابه ۲۰۶ های فول است را خریداری کنید. مزیت ۲۰۶ نسبت به تندر۹۰ در بازار این است که در نمونه اتوماتیک هم عرضه می شود و برای کسانی که به دنبال خودروی اتوماتیک هستند،گزینه تندر۹۰ خط می خورد. البته مونتاژ کننده تندر قصد فرستادن تندر وانت، ون و اتوماتیک را به بازار دارد تا بازار این خودرو را افزایش دهد.


ال نودی که در ایران هست با موتور حجیم تر از 206 tu5 اسب بخار کمتری تولید میکنه.
گیربکس ال نود از 206 نرمتر و بهتره.
قویترین موتور ال نود از قویترین موتور 206 ضعیفتره.
آپشن های 206 نیاز به شمردن نداره.
ایرکاندیشن دیجیتال
قابلیت نصب ESP/ASR (جزء ایمنی)
قابلیت نصب صندلی های ایربگ دار (بازم ایمنی)
قابلیت نصب ایربگ های جانبی پردا ای (ایمنی)
در حالی که 206 ی که در کرش تست تست شده این ایربگ هارو نداشتن و 4 ستاره ایمنی رو گرفته.
206 یه ماشین هوشمنده و سیستم مالتی پلکس این هوشمندی رو بهش ماده.
چند تا مثال ساده:
در 206 برف پاک کن روی دور آرام که باشه سرعتش اتوماتیک با سرعت ماشین تغییر میکنه.
206 حالت اکو مود داره هرگونه برق دزدی رو خنثی میکنه.


ال نود در مدل پیک آپ هم تولید شده که جایگزین Dacia Pick-Up شده و در آفریقای جنوبی با اسم Nissan NP200 فروخته شده. 


خودروهایی که گران شدند

خودروهایی که گران شدند


با وجود افزایش ۶درصدی قیمت خودروهای داخلی طی ماه‌های اخیر، در اقدامی جدید قیمت محصولات گروه خودروسازی سایپا ۲ تا ۱۶میلیون تومان افزایش یافت، در حالی که سازمان حمایت خبری از افزایش دوباره قیمت‌ها اعلام نکرده است.



به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، در ابلاغیه جدید گروه سایپا به نمایندگی‌های فروش این شرکت، پراید به عنوان پرتیراژترین خودروی سایپا با افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی همراه شده به طوری که قیمت هر دستگاه سایپا ۱۱۱ مدل SL که قبلاً ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید به ۱۱ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت نوع SX این خودرو نیز از ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به ۱۱ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ مدل SL با فرمان معمولی و ایربگ با رشد ۲ میلیون تومانی، ۱۲ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان و قیمت مدل SX این خودرو با کیسه هوا ۱۲ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان تعیین شده است.

نمایندگی‌های سایپا هر دستگاه سایپا ۱۳۲ مدل SX را ۱۲ میلیون و ۶۰ هزار تومان و مدل SL این خودرو با ایربگ را ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند. قیمت سایپا ۱۳۲ مدل SX با ایربگ نیز ۱۲ میلیون و ۳۰۰هزار تومان تعیین شده است.

در عین حال، هر دستگاه تیبا با رشد قیمت حدود ۳ میلیون تومانی، ۱۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود که قبلاً قیمت این خودرو ۱۲ میلیون و ۸۵۸ هزار تومان بوده است.

* افزایش قیمت ۷ میلیون تومانی مگان

قیمت محصولات پارس خودرو نیز به عنوان شرکت زیرمجموعه گروه سایپا با افزایش ۴ تا ۱۶ میلیون تومانی همراه بشده به طوری که هر دستگاه مگان با افزایش حدود ۷ میلیون تومانی، به قیمت ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت این خودرو قبلاً ۳۷ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان بود.

همچنین قیمت هر دستگاه تندر ۹۰ پارس خودرو با رشد ۴ میلیون تومانی از ۱۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است.

هر دستگاه ماکسیما آپشن‌دار دنده اتوماتیک نیز به قیمت ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که قبلاً قیمتی معادل ۵۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان داشته است.

به گزارش فارس، در قیمت‌گذاری جدید محصولات پارس خودرو قیمت هر دستگاه پیکاب دو کابین از ۴۲ میلیون تومان به ۵۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت تیانا نیز با رشد ۷.۵ میلیون تومانی همراه است به طوری که هر دستگاه از این خودرو ۸۵ میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود در حالی که قیمت قبلی آن ۸۰ میلیون و ۴۱۰ هزار تومان بوده است.

قیمت مورانو نیز با رشد ۱۶ میلیون تومانی از ۱۱۱ میلیون تومان به ۱۲۷ میلیون تومان رسیده است.

در مورد محصولات ایران خودرو نیز باید گفت که تا این لحظه قیمت‌های جدید به نمایندگی‌های فروش این شرکت ابلاغ نشده اما قیمت پژو پارس اخیراً از ۲۰ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان به ۲۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

به گزارش فارس، پیش از این شرکت مدیران خودرو نیز از تاریخ ۱۳ مهر ماه قیمت محصولات خود را برای چهارمین بار طی کمتر از یک سال افزایش داده بود.


معرفی ایمن‌ ترین اتومبیل جهان + عکس

معرفی ایمن‌ ترین اتومبیل جهان + عکس


موسسه بیمه ایمنی بزرگراه اعلام کرد که پس از آزمایش‌های مکرر و امتحان استحکام بدنه اتومبیل‌ها در هنگام تصادف در آمریکا، اتومبیل دوج درات شرکت کرایسلر توانست در رده نخست قرار بگیرد.


«دوج دارت» یکی از اتومبیل‌های شرکت کرایسلر که عنوان پرفروش‌ترین اتومبیل کوچک دنیا را نیز از آن خود دارد، ایمن‌ترین اتومبیل جهان شناخته شد.


مشخصات ماشین :

دوج دارت جدید یک خودرو ۶ سرعته اتومات است و قرار است به عنوان مدل ۲۰۱۳ با موتورهای ۲ و ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر ارایه شود که ۱۶۰ و ۱۸۴ اسب بخار قدرت دارند.

از ویژگی های این مدل تازه می توان به چرخ های ۱۸ اینچی، اگزوزدوقلو و چراغ های مه شکن اشاره کرد .

دوج قیمت پایه این خودرو را ۱۵.۹۹۵ دلار اعلام کرده است و برای قوی ترین نسخه به ۲۲.۴۶۵ دلار در نظر گرفته شده است .



به این ترتیب این خودرو ارزان تر از رقبای اصلی خود یعنی شورولت کروز ، فورد فوکوس و تویوتا کرولا خواهد بود.

«دوج دارت» یکی از اتومبیل‌های شرکت کرایسلر که عنوان پرفروش‌ترین اتومبیل کوچک دنیا را نیز از آن خود دارد، ایمن‌ترین اتومبیل جهان شناخته شد.

به گزارش رویترز، موسسه بیمه ایمنی بزرگراه اعلام کرد که پس از آزمایش‌های مکرر و امتحان استحکام بدنه اتومبیل‌ها در هنگام تصادف در آمریکا، اتومبیل دوج درات شرکت کرایسلر توانست در رده نخست قرار بگیرد.

بنا بر این گزارش، دوج دارت ۲۰۱۳ که در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی شد، نخستین سدان گروه کرایسلر محسوب می‌شود که پس از توقف تولید خودروی نئون در سال ۲۰۰۵ تولید می‌شود. این اتومبیل که اولین محصول مشترک همکاری شرکت‌های کرایسلر و فیات نیز محسوب می‌شود، هنوز نتوانسته رویای سازندگان آن برای فروش انبوه در بازار را محقق کند. برای سودآور بودن همکاری‌های فیات و کرایسلر، «سرجیو مانچینی» برنامه بلند مدتی را طراحی کرده است که شامل تبادل آخرین تکنولوژی‌ها بین این دو شرکت است.


در این گزارش آمده است که در دیگر اتومبیل‌های سال ۲۰۱۳ که هرکدام بر اساس مدل‌های گذشته دوباره طراحی شده‌اند و توانستند در این آزمایش در رده‌های بعدی قرار بگیرند می‌توان به اتومبیل سانتا فا شرکت هیوندای، لکسوس ES ۳۵۰ و سوبارو XV اشاره کرد.

در این رتبه بندی، هریک از اتومبیل‌های مذکور، شرایط لازم را از سوی بیمه کسب کردند و این مستلزم آن بود که خودرو‌ها در یک آزمایش برای سنجش استحکام سقف با کسب رتبه خوب واجد این شرایط شوند. گفته می‌شود که استحکام سقف می‌تواند خطر آسیب جدی و یا منجر به مرگ را در حادثه واژگونی خودرو بر اثر تصادف تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

در این آزمایش بیش از ۱۸۰ اتومبیل تولید شده در سال ۲۰۱۲ بررسی شدند و ۱۳۲ عدد از آنان از نظر ایمنی کامل تایید شدند.

هریک از این اتومبیل‌ها طی هفت ماه گذشته به بازارهای آمریکا معرفی شده‌اند. شرکت هیوندای اعلام کرد که در نظر دارد یکصد هزار از اتومبیل سانتا فا خود را به فروش برساند.


آواکس آمریکایی با تیر کدام کمان ایرانی شکار می‌شود + عکس

آواکس آمریکایی با تیر کدام کمان ایرانی شکار می‌شود + عکس


علاوه بر موشک های مختلف در اختیار نیروهای مسلح کشورمان، یکی از روش های ناشناخته رزمندگان ایرانی در مقابله با آواکس های دشمن استفاده از روش های متنوع جنگ الکترونیک است که جلوه هایی از آن در به دام انداختن پهپادهای مختلف مشاهده شده است.



جوان آنلاین: علاوه بر موشک های مختلف در اختیار نیروهای مسلح کشورمان، یکی از روش های ناشناخته رزمندگان ایرانی در مقابله با آواکس های دشمن استفاده از روش های متنوع جنگ الکترونیک است که جلوه هایی از آن در به دام انداختن پهپادهای مختلف مشاهده شده است.

هواپیماهای رادار هشدار زودهنگام و کنترل هوابرد را باید از جمله مهمترین دستاوردهای نظامی سال های جنگ سرد دانست. رادارها که در جنگ جهانی دوم در ساختار نیروهای دفاع هوایی جای گرفتند از مسافت های بسیار دور، نزدیک شدن دسته بمب افکن ها و جنگنده های دشمن را آشکار کرده و به اطلاع فرماندهان می رساندند. در نتیجه با تخصیص میزان کافی از توان دفاعی به سمت اصلی حمله دشمن، دفاع مناسبی شکل می گرفت.

ناتوانی رادارهای زمینی در پوشش مناطق بین عوارض طبیعی، عدم توانایی در ردگیری اهدافی که در پس انحنای زمین قرار می گرفتند و کمترین ارتفاع پروازی اهداف که برای رادار قابل کشف بود از جمله دلایل به وجود آمدن فکر استقرار این وسیله مهم روی هواپیماها به شمار می روند.


نمونه جدید آواکس های آمریکا بر مبنای بوئینگ۷۳۷(تصویر بالا) و نمونه قدیمی بر مبنای بوئینگ۷۰۷(تصویر پائین)



به گزارش مشرق با این ابتکار، نقاط کور رادارهای زمینی تحت پوشش قرار می گرفت، اهدافی که در ارتفاع نزدیک به سطح زمین پرواز می کردند در صورت توانمندی تفکیک عوارض زمینی توسط رادار قابل تشخیص بود و همچنین با توجه به تحرک بسیار بالای این سکوی جدید رادار، امکان زیر نظر گرفتن مناطق مختلف در زمان های مورد نیاز وجود داشت.

بدین ترتیب حلقه مهم و مؤثری به زنجیره دفاعی کشورهای صاحب فناوری افزوده شد که با تجمیع سامانه های مدیریت نبرد در آن، سامانه هشدار و کنترل هوابرد(AWACS) نام گرفت.


مروزه نمونه های مختلفی از این سامانه در دنیا ساخته می شود که بر پایه هواپیماهای کوچک توربوپراپ منطقه ای که بعضاً برای اجرای عملیات از روی ناوهای هواپیمابر توسعه یافته اند تا هواپیماهای پهن پیکر و دوربرد شکل گرفته اند. برد رادار آواکس ها عموماً از حدود ۵۰۰ کیلومتر تا بیش از هزار کیلومتر و تعداد اهداف قابل کشف توسط آنها دست کم از چند ده تا چند صد هدف را شامل می شود.

شکل رادار این هواپیماها نیز متنوع بوده و نمونه های مختلفی از آنتن هایی که در محفظه متحرک و پهن و مدور روی بدنه قرار دارند تا آنتن های تخت و ثابت که بعضاً به نوعی با بدنه یکپارچه شده اند را در بر می گیرند.

اهمیت آواکس در نبردهای هوایی و نبردهای مدرن

آواکس ها در جنگ شبکه محور که شکل جنگ های امروز را تغییر داده نقش یک گره اطلاعاتی مهم را بازی می کنند و ضمن تولید داده های حیاتی از فعالیت های هوایی و حتی تا حدودی زمینی و دریایی دشمن به عنوان چشم فرماندهان، کار یک ایستگاه رله ارتباطی را نیز انجام می دهند.

دقت رادار آواکس ها به نسبت رادارهای ماوراء افق که آنها هم تا بردهای قابل توجه چند هزار کیلومتری را پوشش می دهند بسیار بهتر است و از این رو در عملیات های هوایی تأثیر بسیار بیشتری دارند.

نکته قابل توجه دیگر، سطح وابستگی دشمن ما به آواکس برای مدیریت صحنه نبرد است که با توجه به نداشتن رادارهای زمینی و پوشش دقیق در عمق خاک ما بیشتر خود را نشان می دهد. البته رادارهایی که برای سامانه سپر دفاع موشکی آمریکا در منطقه نصب شده و خواهند شد تا حدودی پوشش راداری در عمق خاک کشورهای ایران و روسیه را برای این کشور به وجود می آورند اما همچنان دقت رادار آواکس ها موجب باقی ماندن این هواپیما در فهرست اولویت های پروازی هواگردهای آنها در هر روز است.


نمای گرافیکی از صحنه یک نبرد هوایی وسیع در تمرینات هوایی آمریکا

گفتنی است معادل این پوشش اطلاعاتی ایجاد شونده با آواکس با ماهواره های جاسوسی و پهپادها نیز فراهم نمی شود زیرا پهپادهای فعلی پذیرش سامانه های راداری لازم را نداشته و ماهواره های جاسوسی نیز با توجه به ارتفاع استقرارشان پوششی گذرا فراهم می کنند.

تغذیه اطلاعاتی واحدهای پیشرو هوایی آمریکا و متحدانش نسبت به هواپیماهای نیروی مدافع هم بوسیله آواکس ها انجام می شود. بنابراین حدف یا ایجاد اخلال در مسیر تأمین این اطلاعات باعث خدشه دار شدن و بروز اشکالات جدی در کسب برتری هوایی توسط نیروهای متحد غربی خواهد شد. به علاوه با بروز مشکل برای آواکس های دشمن، مدیریت جامع صحنه نبرد نیز تنها به سامانه های ماهواره ای وابسته خواهد شد که پرداختن به بررسی روش های اخلال و انهدام ماهواره های دشمن به گزارشی مستقل نیاز دارد.

نبود پوشش رادار زمینی یا آواکس، خلبان جنگنده را در اطلاع از موقعیت اطراف به مشکل خواهند انداخت.

روش های احتمالی مقابله از سوی ایران


دهد زنجیره تهاجمی دشمن توسط پهلوانان ایرانی قابل از هم گسسته شدن است.

به گزارش مشرق، به کارگیری آواکس در مقابل ایران برای دشمن از این جهت نیز اهمیت ویژه ای دارد که مرزهای گسترده ایران و عمق مناسب سرزمینی، مساحت جغرافیایی بالایی ایجاد کرده که هر نقطه آن می تواند مبدأ آغاز مأموریت پهپاد، موشک های بالستیک و کروز ضد کشتی و ضد اهداف زمینی نیروهای مسلح کشورمان باشد.

از این روست که روزانه تعدادی از آواکس های دشمن در جنوب کشور و اندکی دورتر از سواحل عربستان، روی خلیج فارس و همچنین در مسیر یکی از پایگاه های موجود در ترکیه به سمت افغانستان و از روی دریای خزر عبور می کنند تا بخش هایی از ایران را تحت پوشش راداری خود داشته باشند.

موشک های سطح به هوای دوربرد


موشک های پدافند هوایی دوربرد یکی از کاندیداهای مطرح برای هدف قرار دادن آواکس های دشمن هستند. به جز سامانه بسیار دوربرد اس-۲۰۰ ایران که برد نهایی آن می تواند به ۳۰۰ کیلومتر برسد، سامانه ایرانی جایگزین اس-۳۰۰ که از آن با نام باور۳۷۳ یاد می شود هم از گزینه های قابل بحث در این زمینه است که برد نهایی موشک آن برای بررسی نهایی مورد نیاز است.


شیوه های حرکتی موشک سامانه اس-۲۰۰ در برابر اهداف مختلف



موشک اس-۲۰۰ سرعتی بیش از ۷ برابر سرعت صوت داشته و برای درگیر شدن با هدف هایی در فاصله های زیاد دارای پروفیل حرکتی بخصوصی است. بنابر مطالب مندرج در رسانه های داخلی، این موشک در پایگاه های پدافند هوایی در بوشهر و بندرعباس مستقر بوده و با برد ۳۰۰ کیلومتر می تواند آواکس های پرواز کننده در مسیرهای فعلی مطرح شده در جنوب کشور را به طور جدی تهدید کرده و یا آنها را مجبور به پرواز در ده ها کیلومتر دورتر کند.


شلیک موشک دوربرد اس-۲۰۰



در منابع خارجی از وجود طرح هایی برای تجهیز نمونه هایی از این موشک به جستجوگرهای آشیانه یاب راداری نیز مطالبی به چشم می خورد که بیانگر توانمندی بالقوه بالای آن برای مأموریت های ضد آواکس است.


موشک های هوا به هوای دوربرداین سلاح از این جهت مورد توجه است که در شرایط بحران اصولاً هواپیمای بسیار ارزشمند اما بی دفاعی مانند آواکس، تحت حمایت هواپیماهای جنگنده یا رهگیر خواهد بود تا از سوی جنگنده های مقابل که اغلب به موشک های کوتاه برد و میانبرد مجهز هستند آسیبی به آنها وارد نشود. از این رو هواپیماهایی با موشک های دوربرد هوا به هوا خارج از برد موشک های مدافعان آواکس ها، می تواند تهدید جدی برای این پرنده باشند.

دوربردترین موشک هوا به هوای شناخته شده ایران که شواهدی بر ساخت بومی آن نیز دیده شده موشک فینیکس با سرعت ۴.۳ برابر سرعت صوت(حدود ۴۴۰۰ کیلومتر بر ساعت) است که برد بیشینه نمونه پایه آن در منابع بیش از ۱۸۰ کیلومتر عنوان شده است. این برد بالا توانمندی خوبی برای تهدید دورایستای رادارهای پرنده و محافظان آن خواهد داشت.


لازم به ذکر است هر چند برخی از موشک های جدید هوا به هوا قابلیت انهدام موشک های هوا به هوای دیگر را دارند و فینیکس هم موشک نسبتاً بزرگی است اما سرعت بالای این موشک امکان هدف قرار گرفتن آن را کم می کند.


جنگ الکترونیک

یکی از روش های ناشناخته نیروهای مسلح کشورمان در مقابله با آواکس های دشمن استفاده از روش های مختلف جنگ الکترونیکی است که جلوه هایی از آن در به دام انداختن پهپادهای مختلف خارجی قابل مشاهده است.

این توان الکترونیکی کشور البته دارای وجوه مختلفی بوده که پرداختن به جزئیات آنها از حوصله این بحث خارج است اما توان ردگیری اهداف مختلف بر مبنای فرکانس های صوتی آنها که در رزمایش های پیشین خبر از آن داده شده بود، اخلالگرهای زمینی دور ایستای ضد آواکس نظیر پلنا (در صورت وجود داشتن در ایران) و همچنین نمونه های هواپایه، اخلالگر سامانه های موقعیت یابی و اهداف فریب دهنده کوچک و پرتعداد از جمله روش های غیر تسلیحاتی برای ایجاد مشکل در فرایندهای کاری آواکس های دشمن است.

هر چند روش های ناشناخته فراوانی در چله کمان رزمندگان اسلام وجود دارد اما مرور سریعی بر همین موارد اعلام شده نیز نشان دهنده شکننده بودن یکی از نقاط اصلی اتکای قدرت هوایی آمریکا و کشورهای متحد آن است که با ایجاد خلل در آن، راهبرد آزموده شده این جبهه در جنگ های اخیر به طور جدی به چالش کشیده خواهد شد.


جدیدترین مدل جگوار گربه وحشی لقب گرفت/عکس

جدیدترین مدل جگوار گربه وحشی لقب گرفت/عکس


jaguar f-type specifications


جگوار با رونمایی از خودروی جدید خود به نام F-type S توانسته دل بسیاری از کارشناسان و علاقه‌مند به دنیای خودرو را به دست آورد.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، جگوار جدید مجهز به موتوری سه لیتری خورجینی‌است که می‌تواند تا ۳۸۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این خودروی جدید می‌تواند در عرض ۵ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و همین موضوع جگوار F-type S را به خودرویی سرعتی و مسابقه‌ای تبدیل می‌کند.

البته باید توجه داشت که طراحان و سازندگان این خودرو سرعت آن را به ۲۷۵ کیلومتر در ساعت محدود کرده‌اند ولی به عاشقان سرعت یاداوری کرده‌اند که این کاهش سرعت را به صورت الکتریکی انجام داده‌اند. یعنی عشق سرعت‌ها می‌توانند به اعمال دست‌کاری بر ساختار الکتریکی خودرو سرعت آن را بدون محدودیت افزایش دهند.

این خودرو از لحاظ طراحی هم منحصر به فرد به حساب می‌آید. چراغ‌های کشیده و باریک جگوار دقیقا یاداور چشم‌های گربه وحشی‌است و نوع طراحی ساختاری این خودرو هم نشان از سرعتی بودن آن دارد. چراغ‌های عقب باریک و کشیده این خودرو هم دیگر نقطه جذابیت آن است.

از نظر طراحی داخلی هم این خودرو چشم‌نواز است. از تودوزی صندلی‌ها گرفته تا جای‌گیری دکمه‌های مورد نیاز برای راننده همگی نشان از خودرویی لوکس و دل‌نشین دارند.
















پژو ۲۰۷، ۴۴ میلیون تومان شد

قیمت خودروهای داخلی







تندر 2012 را دیده اید؟!

تندر 2012 را دیده اید؟!


خوشبختانه بخت با داچیا یار بود چرا که قبل از عرضه فیس لیفت ایرانی تندر که احتمالا آبروی جهانی داچیا را با تهدید مواجه می کرد، توانست مدل های 2013 داچیا لوگان را معرفی کند تا اگر خدایی نکرده فیس لیفت تندر راهی برخی کشورهای خاص دیگر هم شد همه او را به عنوان نسل قبلی لوگان بشناسند نه یک مدل جدید!




لوگان 2012 که تا چندماه پیش تست های جاده ای خود را می گذراند، اگرچه به لحاظ ظاهری به غیر از درب ها، تفاوت های زیادی با گذشته دارد اما هنوز هم بگونه ای طراحی شده که طیف زیادی از مشتریان را به سمت خود جذب کند. چراغ های جدید جلو به همراه جلوپنجره ای بزرگ و سپر جدید همگی چهره ای خشن تر برای لوگان به ارمغان آورده اند تا شاید همه ایراداتی که مشتریان به ظاهر ساده و بی هیجان آن داشتند در مدل های جدید دیگر به فراموشی بسپارند. همچنین به نظر می رسد چراغ های جدید عقب اگر با حوصله بیشتری طراحی می شد ظاهر کلی خودرو تناسب بیشتری داشت.

در نمای درونی نیز داچیا از طراحی به روزتری بهره گرفته که با وجود صفحه کیلومتر جدید، نمایشگر دیجیتالی کنسول و دو دکمه قرار گرفته در طرفین فرمان خودرو می تواند اندکی از میانگین سنی مشتریان لوگان بکاهد! هنوز معلوم نیست که طراحان داخلی چه اصراری بر قرار گرفتن دکمه های شیشه های برقی لوگان در کنسول وسط دارند؛ شاید برای خالی نیودن کنسول بوده!














حرکات نمایشی با موتور توسط Jorian P

حرکات نمایشی با موتور توسط Jorian P  






دانلود با کیفیت HD
64.2MB



پسورد: www.maxspeed.ir


کلیپ HGK BMW Drift

 کلیپ HGK BMW Drift  






دانلود با کیفیت HD

29MB




 رمز : www.maxspeed.ir